Προτάσεις του Χ. Κισσόπουλου εκπροσώπου του Οικονομικού Επιμηλητηρίου Ηπείρου για τις επιχειρήσεις και τους λογιστές
Στο πλαίσιο της πρόσκλησης σε τηλεδιάσκεψη από τον Υπουργό Οικονομικών κ. Σταϊκούρα με θέμα «Η οικονομία κοντά στις τοπικές κοινωνίες της Περιφέρειας- Ήπειρος» ως ομιλητής - εκπρόσωπος του Περιφερειακού τμήματος Ηπείρου του Οικονομικού Επιμελητηρίου έκανα τις ανωτέρω προτάσεις για τις επιχειρήσεις αλλά και τους Οικονομολόγους και λογιστές.
Η Περιφέρεια Ηπείρου έχει, ως επί το πλείστον, μικρές και πολύ μικρές επιχειρήσεις οι οποίες τα δύο τελευταία προ covid χρόνια είχαν αρχίσει αργά αλλά σταθερά να ανακάμπτουν από την δεκαετή οικονομική κρίση.
Ο στόχος λοιπόν της δημοσιονομικής εξυγίανσης και σταθερότητας της ελληνικής οικονομίας επετεύχθη πληρώνοντας ένα πολύ βαρύ τίμημα, το μεγαλύτερο μέρος του οποίου πλήρωσαν οι μικρές και πολύ μικρές επιχειρήσεις και οι εργαζόμενοι σε αυτές. Το ξέσπασμα της πανδημίας δημιούργησε μια νέα πολυ-επίπεδη κρίση οι επιπτώσεις της οποίας, παρόλο που δεν είναι ακόμα δυνατόν να υπολογιστούν σε όλο τους το εύρος, έχουν ήδη αφήσει το αποτύπωμα τους στην οικονομική και κοινωνική δραστηριότητα.
Η κατά γενική ομολογία έγκαιρη αντίδραση της κυβέρνησης για λήψη εκτεταμένων περιοριστικών μέτρων για την προστασία της δημόσιας υγείας έχει βοηθήσει την ελληνική κοινωνία και οικονομία να αποφύγουν τα χειρότερα των συνεπειών της υγειονομικής κρίσης. Ωστόσο ο τρόπος αντιμετώπισης της κρίσης προκαλεί σοβαρές επιπλοκές στην οικονομική και κοινωνική λειτουργία.
Εμείς ως Οικονομικό Επιμελητήριο θεωρούμε δυο στοιχεία ως τα πιο σημαντικά σχετικά με την λειτουργία των μικρών και πολύ μικρών επιχειρήσεων στην μετά covid εποχή. Το πρώτο και σημαντικότερο ζήτημα είναι η έλλειψη ρευστότητας που θα κληθούν να αντιμετωπίσουν αυτές οι επιχειρήσεις μετά την άρση των περιοριστικών μέτρων. Το δεύτερο ζήτημα, που συνδέεται σε ένα βαθμό με την αποτελεσματική αντιμετώπιση του προβλήματος ρευστότητας, αφορά στην βιωσιμότητα αυτών των επιχειρήσεων.
Κάθε επιχείρηση έχει τις δικές της ανάγκες. Υπάρχουν επιχειρήσεις οι οποίες είναι κλειστές με εντολή δημόσιας αρχής και κάποιες όχι. Υπάρχουν όμως επιχειρήσεις που δεν είναι κλειστές, αλλά πλήττονται τόσο που έχουν μηδενικό κύκλο εργασιών. Ο κάθε επιχειρηματικός κλάδος έχει και τις δικές του ιδιαιτερότητες. Τα μέτρα μέχρι σήμερα παίρνονταν οριζόντια όμως δεν είναι και για όλους οριζόντια τα προβλήματα. Άρα στην επιστρεπτέα προκαταβολή 7 και στα υπόλοιπα χρηματοδοτικά εργαλεία που θα βγουν τους επόμενους μήνες θα πρέπει να δοθεί ιδιαίτερη προσοχή με πιο στοχευμένες δράσεις σε συγκεκριμένους κλάδους όπως για παράδειγμα ο τουρισμός και η εστίαση. Δηλαδή να βγαίνουν κλαδικές ενισχύσεις για να υπάρχει και μεγαλύτερη δικαιοσύνη μεταξύ ομοειδών επιχειρήσεων.
Τα προγράμματα ΕΣΠΑ που προκηρύχτηκαν εν μέσω πανδημίας παρατηρείται ότι παρουσιάζουν καθυστερήσεις ως προς τους χρόνους αξιολόγησης, ελέγχου και εκταμίευσης με αποτέλεσμα να μην πετυχαίνουν την μέγιστη δυνατή ωφέλεια για τις επιχειρήσεις.
Τα δάνεια που δόθηκαν από τις τράπεζες στην αρχή της κρίσης, με την εγγύηση του Ελληνικού Δημοσίου, δεν πήγαν τα περισσότερα στις επιχειρήσεις ανάλογα με τις ανάγκες τους, αλλά με βάση την επιλογή των τραπεζών και τις εξασφαλίσεις που τους παρείχαν. Σήμερα οι νέες δράσεις του Ταμείου Εγγυοδοσίας Επιχειρήσεων covid -19 και ΤΕΠΙΧ ΙΙ βρίσκονται προς την σωστή κατεύθυνση.
Η δημιουργία ακατάσχετου λογαριασμού για τις επιχειρήσεις ο οποίος θα μπορεί, ακόμη και μετά την εντολή κατάσχεσης, να τροφοδοτεί τις βασικές λειτουργίες της επιχείρησης (πληρωμή μισθοδοσίας, οφειλών προς το Δημόσιο και τα ασφαλιστικά ταμεία και προμηθευτών) και να καθορίζεται το ύψος του ακατάσχετου ποσού, βάσει των απολογιστικών δεδομένων της οικονομικής λειτουργίας κάθε επιχείρησης. Η προτεινόμενη ρύθμιση θα αναστείλει το κλείσιμο των επιχειρήσεων, που δεν μπορούν να ανταπεξέλθουν στις λειτουργικές ανάγκες τους και θα συνδράμει στη διατήρηση των θέσεων εργασίας.
Για τη διόρθωση των αδικιών που παρατηρήθηκαν στους προηγούμενους κύκλους της Επιστρεπτέας Προκαταβολής, προτείνουμε να βγει μια διορθωτική επιστρεπτέα προκαταβολή ώστε να ληφθούν υπόψη αφενός τα συνολικά ετήσια έσοδα του 2020 συγκρινόμενα με εκείνα του 2019 και αφού εφαρμοσθεί ο μαθηματικός τύπος να αφαιρεθούν τα ποσά από τις επιστρεπτέες που έχουν πάρει μέχρι σήμερα οι επιχειρήσεις. Η διαφορά που θα προκύψει, αν υπάρχει, να αποδοθεί στις επιχειρήσεις οι οποίες ενώ είχαν μεγάλη ετήσια πτώση τζίρου, αδικήθηκαν από τους όρους που έβαζαν οι επιστρεπτέες.
Για την υποβολή δε των δικαιολογητικών των επιχειρήσεων που έλαβαν οικονομική ενίσχυση με το μέτρο της Επιστρεπτέας Προκαταβολής με βάση το «Προσωρινό Πλαίσιο», (πιστοποιητικό μη πτώχευσης, μη υποβολής αίτησης για πτώχευση, μη θέσης σε αναγκαστική διαχείριση και μη υποβολής αίτησης για θέση σε αναγκαστική διαχείριση), προτείνουμε τα ανωτέρω πιστοποιητικά να αναζητηθούν αυτεπαγγέλτως από τις αρμόδιες υπηρεσίες και να μην είναι υποχρεωτική η ανάρτησή τους, ώστε να αποφευχθούν περιπτώσεις συνωστισμού στα Πρωτοδικεία, Ειρηνοδικεία και ΚΕΠ.
Για τις φορολογικές υποχρεώσεις των πληττόμενων επιχειρήσεων, που μετατίθενται για το μέλλον, να υπάρξει μέριμνα μετά το τέλος της πανδημίας για μια γενναία ρύθμιση πολλών δόσεων, δίνοντας προτεραιότητα σε επιχειρήσεις φυσικά που πριν την κρίση ήταν συνεπείς και γιατί όχι και ένα επιπλέον κίνητρο για κάποιες εκπτώσεις σε περίπτωση άμεσης εξόφλησης των υποχρεώσεών τους. Αυτή η επιβράβευση των επιχειρήσεων θα δώσει κίνητρο εξόφλησης των υποχρεώσεών τους και ταυτόχρονα στο κράτος ρευστότητα στα ταμεία του. Το ίδιο να ισχύει και για τις ασφαλιστικές εισφορές των επιχειρήσεων για του εργαζόμενούς τους αλλά και για τους ίδιους τους επιχειρηματίες.
Να χαρακτηριστεί και το 2022 ως έτος προαιρετικό για τη λειτουργία των ηλεκτρονικών βιβλίων, να προβλεφθούν ισχυρά κίνητρα για όσες επιχειρήσεις επιλέξουν την προαιρετική ψηφιακή διαβίβαση των παραστατικών στο myDATA και να γίνουν οι αναγκαίες προσαρμογές και οι απαραίτητες ρυθμίσεις για να επιλυθούν προβλήματα που έχουν επισημανθεί και δεν έχουν αντιμετωπισθεί μέχρι σήμερα, όπως η εφαρμογή των myDATA σε επιχειρήσεις με εξειδικευμένο αντικείμενο δραστηριότητας αλλά και η έλλειψη δυνατότητας διαβίβασης εξειδικευμένων παραστατικών.
Βεβαίως πρέπει να αναδείξουμε ως ζητούμενο και την εκπαίδευση των επιχειρήσεων σε αυτή την εφαρμογή, καθώς πολλές επιχειρήσεις δεν έχουν εξοικείωση με τους υπολογιστές ή δεν έχουν λάβει επαρκή πληροφόρηση για την λειτουργία του mydata και τις υποχρεώσεις τους ως προς την λειτουργία του. Για τον λόγο αυτό θα ήθελα να ζητήσω και από τα Επιμελητήρια να ξεκινήσουν αυτή την ενημέρωση προς τα μέλη τους. Επίσης θα πρέπει να προβλεφθεί μέσω ΕΣΠΑ η επιδότηση της υλικοτεχνικής υποδομής και σχετικών εμπορικών προγραμμάτων για τις επιχειρήσεις.
Ο κ. υπουργός να δει, και είμαι σίγουρος και με την δική μας βοήθεια όπου χρειασθεί, με βάση τις δυνατότητες που έχει η οικονομία, θέματα όπως
α) την κατάργηση της φορολογίας με βάση τα τεκμήρια τουλάχιστον σε πρώτη φάση των πληττόμενων επιχειρήσεων και των εργαζομένων σε αυτές,
β) την μείωση του ποσοστού 30% από την συλλογή ηλεκτρονικών αποδείξεων, για την έκπτωση από τον φόρο εισοδήματος,
γ) την μείωση του φόρου εισοδήματος των επιχειρήσεων τουλάχιστον για την περίοδο της πανδημίας,
δ) σε συνεργασία με το υπουργείο εργασίας να δοθούν κίνητρα διακράτησης του προσωπικού στις επιχειρήσεις μέσω μιας επιδότησης ανά θέση εργασίας ή μείωσης των ασφαλιστικών εισφορών γιατί προβλέπονται μετά και τον περιορισμό στη δυνατότητα αναστολής εργαζομένων πολλές απολύσεις το επόμενο διάστημα.
Στο σημείο αυτό θα ήθελα να αναφερθώ στον κλάδο των οικονομολόγων και των λογιστών. Οι οικονομολόγοι και οι λογιστές ήταν και είναι στην πρώτη γραμμή του Οικονομικού γίγνεσθαι της χώρας, προσφέροντας τις γνώσεις τους ακόμα και εν μέσω πανδημίας, στις επιχειρήσεις που επλήγησαν οικονομικά και προσπαθούν μέσω των διαφόρων χρηματοδοτικών εργαλείων που βγάζει το κράτος να τις βοηθήσουν να ορθοποδήσουν.
Επιγραμματικά θα μιλήσω για τα πιο σημαντικά από τα θέματα που μας απασχολούν:
- Παρατηρείται τον τελευταίο καιρό σε διάφορες υπηρεσίες του Δημοσίου τομέα να υπάρχει έλλειψη προσωπικού με ειδικότητα Οικονομολόγων.
- Η ασθένεια του λογιστή ήταν ένα από τα μεγαλύτερα προβλήματά του. Το πρώτο βήμα έγινε πριν λίγο καιρό με την αποδοχή, υπό προϋποθέσεις όμως, της ασθένειας λόγω covid. Νομίζω όμως ότι άμεσα θα πρέπει να επανεξεταστεί και να δοθεί λύση για όλες τις ασθένειες του λογιστή, με συγκεκριμένες προϋποθέσεις και κριτήρια φυσικά έτσι ώστε να αποφεύγονται καταστρατηγήσεις του Νόμου.
- Κανένα πρόστιμο σε περίπτωση υποβολής εκπρόθεσμης τροποποιητικής (διορθωτικής) δήλωσης (με ανάλογη εφαρμογή της διάταξης του ΦΠΑ και παρακρατούμενων φόρων) στη δήλωση φορολογίας εισοδήματος, και γενικά όλων των δηλωτικών υποχρεώσεων τελών και φόρων εφόσον η σχετική αρχική δήλωση έχει υποβληθεί εμπρόθεσμα.
- Από μηδενική βάση το όριο της διάταξης του άρθρου 38 του Ν. 2873/2000 (50.000,00 ευρώ όπως ισχύει με την απόφαση Α.1123/2019) υποχρεωτικής υπογραφής δηλώσεων, βιβλίων και οικονομικών καταστάσεων για να ταυτίζεται με την νεότερη διάταξη (που κατισχύει) της παρ. 4 του άρθρου 5 του Ν. 4308/2015 (ΕΛΠ), που προβλέπει υπογραφή όλων των οικονομικών καταστάσεων και δηλώσεων από μηδενική βάση.
Κλείνοντας την εισήγησή μου θα ήθελα να αναφερθώ στην Μεγάλη ευκαιρία για την Ήπειρο της σωστής αξιοποίησης των πόρων που θα διατεθούν από το Ευρωπαϊκό ταμείο ανάκαμψης.
θα πρέπει ενδεικτικά:
- να δοθεί προτεραιότητα στην ενίσχυση των υποδομών (αεροδρόμια, νέοι οδικοί άξονες), προστασία του περιβάλλοντος και ποιότητα ζωής.
- Τόνωση της τοπικής οικονομίας και απασχόλησης.
- Στήριξη του πρωτογενούς τομέα που συνιστά πυλώνα ανάπτυξης για την περιοχή
- Αναβάθμιση του τουριστικού προϊόντος
- Αύξηση των εξαγωγών
Το οικονομικό επιμελητήριο είναι ο επιστημονικός και επαγγελματικός φορέας που διαθέτει την κατάλληλη τεχνογνωσία και τα στελέχη εκείνα που μπορούν να συμβάλλουν μαζί με τους θεσμικούς και παραγωγικούς φορείς στην αναγέννηση και οικονομική ανάπτυξη της περιοχή μας .
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου